پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118361
اعلام ميزان زکات فطره براساس قيمت گندم و برنج
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1782

 به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، طبق شرع مقدس اسلام کسي که موقع غروب يعنى قبل از غروب شب عيد فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هوشيار است و فقير و بنده کس ديگر نيست، بايد براى خودش و کساني که نان‏خور او هستند، هر نفرى يک صاع که تقريبا 3 کيلوگرم است گندم يا جو يا خرما يا کشمش يا برنج ‏يا ذرت و مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يکى از اينها را هم بدهد کافى است.

قيمت سه کيلو قوت غالب معمولا هرسال با تغيير قيمت‌ها در عرف و معاملات اقتصادي دچار تغيير اندک مي‌شود لذا نياز است هرسال در اين باره مراجع عظام تقليد نظر و فتواي خود را اعلام کنند.امسال نيز تعدادي از  مراجع عظام تقليد ميزان زکات فطره سال 93 را بر مبناي قوت غالب گندم و قوت غالب برنج اعلام کردند.

نظرات مراجع درباره ميزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح زير است:

آيت‌الله سيد علي خامنه‌اي

بر اساس اعلام مسئولان بخش پاسخ به سؤالات شرعي دفتر رهبر معظم انقلاب در شهر مقدس قم، حضرت آيت الله خامنه اي ميزان فطريه امسال را در شهر تهران
5000 تومان و در شهرستان‌ها نيز 4500 تومان اعلام کرده اند؛ همچنين بر مبناي قوت غالب برنج نيز بايد معادل سه کليو گرم بر مبناي قيمت عرفي پرداخت
شود.

آيت‌الله علوي‌گرگاني

مبلغ زکات فطره پنج هزار تومان بابت سه کيلو گندم براي هر نفر، ضمنا کساني که مايل به پرداخت فطريه از برنج مي‌باشند بايد قيمت آن را ملاحظه کرده و به ازاي هر نفر سه کيلو از آن را بپردازند و متوسط قيمت آن مبلغ 15 هزار تومان تعيين شده است.

همچنين کفاره غيرعمد براي هر روز نيز مبلغ 1500 تومان پول نان براي فقرا تعيين شد.

آيت‌الله مکارم‌شيرازي

بر اساس فتواي آيت‌الله مکارم‌شيرازي، زکات فطره امسال بر مبناي قوت غالب گندم، مبلغ چهار هزار و پانصد تومان (4500 تومان) و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ پانزده هزار تومان (15000 تومان) اعلام شده است.

کفاره روزه غيرعمد مبلغ هزار و پانصد تومان (1500 تومان) است که بايد به صورت نان تهيه و پرداخت شود، همچنين کفاره روزه عمد مبلغ نود هزار تومان (90000 تومان) است.

بر اساس مسأله 1492 رساله توضيح المسائل آيت‌الله مکارم شيرازي، زکات فطره بر تمام کساني که قبل از غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غني باشند واجب است، يعني بايد براي خودش و کساني که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه يک صاع (تقريباً سه کيلو) از آنچه غذاي نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو يا خرما يا برنج يا ذرّت و مانند اين‌ها به مستحق بدهد و اگر پول يکي از اينها را بدهد کافي است.

در ضمن بنابر فتواي اين مرجع تقليد اگر کسي تنها در افطار شب عيد فطر مهمان ديگري باشد فطريه او به عهده خودش است.

آيت‌الله موسوي‌اردبيلي

مبلغ زکات فطره توسط آيت‌الله موسوي‌اردبيلي، 4 هزار تومان، يا قيمت سه کيلو گندم يا برنجي که در آن محل خريد و فروش مي‌شود، اعلام شد.

کفاره روزه نيز براي کساني که روزه‌شان را با مجوز خورده‌اند، مثل زناني که بچه شير مي‌دهند يا بيماران، يک مد طعام اعلام شد.

آيت‌الله شبيري‌زنجاني

عضو شوراي استفتائات دفتر آيت‌الله شبيري‌زنجاني مبلغ زکات فطره هر فرد را چهار هزار تومان اعلام کرد.

حجت‌الاسلام کاظمي افزود: دفتر آيت‌الله شبيري‌زنجاني امسال آمادگي دريافت زکات فطريه مومنان روزه‌دار را دارد و بر اساس هماهنگي‌هاي انجام شده، مقلدين مي‌توانند از طريق دفتر و سايت اين مرجع تقليد براي پرداخت فطريه اقدام کنند.

کاظمي درباره موارد مصرف زکات فطره افزود: مصرف زکات فطره همان مصارف زکات است، ولي احتياط مستحب آن است زکات فطره فقط به مصرف مساکين شيعه برسد، لذا دفتر آيت‌الله‌ شبيري تدابير ويژه‌اي را در اين راستا اتخاذ کرده تا زکات روزه‌داران و مومنان به مصرف نيازمندان برسد.

وي بلوغ، عاقل بودن و تمکن مالي را از شرايط وجوب زکات فطره بر مسلمانان دانست و افزود: هر شخص بايد براي خودش و کساني که نان‌خور او هستند، هر نفر يک صاع از خوراکي‌هاي رايج در آن منطقه، همچون گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و مانند اينها، به مستحقّ بدهد و اگر پول يکي از اينها را هم بدهد کافي است.

کاظمي افزود: وزن هر صاع بنا بر مشهور تقريبا دو کيلو و 830 گرم است، ولي به عقيده آيت‌الله شبيري، وزن درهم بيش از مقداري است که مبناي محاسبه فوق است و ظاهرا اگر وزن حدود سه کيلو و شصت گرم را براي گندم محاسبه کنند، کافي باشد.

آيت‌الله صافي‌گلپايگاني

آيت‌الله صافي‌گلپايگاني ميزان زکات فطره ماه مبارک رمضان را مبلغ معادل سه (3) کيلوگرم گندم يا برنج به عنوان قوت غالب اعلام کرد.

در اطلاعيه دفتر آيت‌الله‌العظمي صافي پيرامون ميزان زکات فطريه آمده است: با آرزوي قبولي طاعات و عبادات روزه‌داران گرامي؛‌ نظر حضرت آيت‌الله العظمي صافي پيرامون ميزان فطريه‌ اينست که مؤمنان مبلغ معادل سه (3) کيلوگرم گندم يا برنج را به عنوان قوت غالب بپردازند.

آيت‌الله وحيد خراساني

ميزان زکات فطره توسط آيت‌الله وحيد خراساني چنين اعلام شد: به حساب گندم 3 کيلو و به قيمت 5 هزار تومان، برنج هم از 4 هزار تومان شروع مي‌شود تا 10 هزار تومان، بنا به ميزان قيمتي که در طي سال دارد، سه کيلو برنج به همان قيمت مي‌دهند.

همچنين کفاره روزه غيرعمدي هم به حساب گندم 1200 تومان است و کفاره روزه غيرعمدي به حساب برنج بنا به ميزان قيمتي که برنج دارد 50 گرم است.

آيت‌الله‌ نوري همداني

ميزان زکات فطره از سوي آيت‌الله نوري همداني بر مبناي قوت غالب گندم، سه کيلو گندم هر کيلو 1700 تومان و بر اساس قوت غالب برنج، سه کيلو برنج مبلغ 15000 تومان است.

همچنين کفاره روزه غيرعمد مبلغ 1200 تومان است و مبلغ کفاره روزه عمد حداقل روزي 72000 هزار تومان است.

آيت الله جوادي آملي

بنا بر اعلام دفتر آيت‌الله جوادي آملي ميزان زکات فطره و کفاره امسال قيمت متوسط گندم يا برنج همان منطقه است.

مرجع : خبرگزاري تسنيم

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html